Revitalizace oblasti Náměstí Republiky v Ostravě přinese rozsáhlé změny, jejichž cílem je zvýšit bezpečnost, komfort a estetickou úroveň klíčového dopravního uzlu města. Tento projekt zahrnuje jak modernizaci dopravní infrastruktury, tak úpravy veřejného prostoru, včetně zastávek a podchodů. Frýdlantské mosty a pěší podchod zahrnují několik objektů, které jsou ve vlastnictví a správě různých subjektů.
Významným bodem projektu je rekonstrukce pěších podchodů včetně výstupních objektů a modernizace tramvajových zastávek. Počet kolejí u nástupišť se sníží ze tří na dvě, což spolu s jejich prodloužením umožní odbavovat dvě tramvajové soupravy najednou. Cestujícím usnadní přístup nový výtah a pojízdné chodníky (travelátory), čímž se zajistí plná bezbariérovost. V souvislosti s úpravami podchodů dojde také k propojení nadzemních pěších tras. Dlouhodobý problém se zatékáním do podchodů má být vyřešen opravou mostovek.
V rámci projektu se počítá s obnovou tramvajové trati v zastávce Náměstí Republiky. Modernizace se dotkne nejen samotných kolejí, ale i technického zázemí v okolí náměstí a na křižovatce ulic 28. října, Vítkovická a Senovážná. Úpravy čekají také autobusová nástupiště a přístupové chodníky v oblasti Ústředního autobusového nádraží (ÚAN) v části od vjezdu z Vítkovické ulice.
Další související projekty:
- Oprava mostních objektů – Stávající mostní konstrukce trpí zatékáním a jejich technický stav se zhoršuje. Rekonstrukce mostů zahrne také vytvoření pěšího propojení mezi parkovištěm, autobusovým nádražím a blízkými obchodními centry.
- Úprava trolejbusového nástupiště – V plánu je modernizace zastřešení, vytvoření bezbariérového nástupu a architektonická úprava prostoru s prvky zeleně.
- Řešení dopravní křižovatky – Původně zvažovaná výstavba kruhového objezdu byla nakonec zavržena, protože se ukázala jako nevhodná pro plynulost provozu. Současné uspořádání křižovatky a trolejbusové smyčky tak zůstane zachováno.
Projekt je financován ze společných prostředků Statutárního města Ostravy a Dopravního podniku Ostrava (DPO), přičemž se počítá i s možností spolufinancování z fondů Evropské unie.
Zdroje:
↑ Vizualizace plánované rekonstrukce v roce 2025 (zdroj: AFRY CZ)
Popis jednotlivých částí a jejich problémů
SOUSTAVA MOSTŮ
* Most ev. č. 4793-1 na ulici Vítkovická – vlastníkem je Moravskoslezský kraj (MSK)
Tento most přemosťuje podchod pro pěší k budovám Tieto. Jedná se o jednopolový most z roku 1985 s s šířkou přemostění 7,39 m. Nosnou konstrukci tvoří předpjaté PREFA nosníky KA-73 délky 9 m a výšky 1 m. Spodní stavba je tvořena masivními ŽB opěrami s plošným založením. Celková délka mostu je 26,75 m (zahrnuje silnici a tramvajovou trať).
Dle poslední hlavní prohlídky z července 2023 je nosná konstrukce a spodní stavba v dobrém stavu (stupeň III), použitelnost je hodnocena jako použitelná s výhradou (stupeň III). Mimo poruch vozovky a zatékání v místě dilatace je most bez závad. Hlavní problémy jsou poruchy vozovky a zatékání v místě podélné dilatace mezi nosníky KA a monolitickými částmi podchodu na východní i západní straně.
* Mosty ev. č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ulici 28. října – vlastníkem je Moravskoslezský kraj (MSK)
- Tyto mosty přemosťují podchod pro pěší. Most 4793-2.1 je na jízdním pruhu směr Ostrava-Poruba, most 4793-2.2 je na jízdním pruhu směr Ostrava-centrum.
- Oba mosty jsou z roku 1984, mají 5 polí a jsou uloženy na hrncových ložiscích na členěném pilíři.
- Nosnou konstrukci v obou případech tvoří předpjaté PREFA nosníky KA-73, B500, délky 9 m a výšky 0,60-0,85 m. V příčném řezu je celkem 213 nosníků v 5ti polích.
- Povrch silnice vykazuje výrazné poruchy a konstrukce vozovky je nehomogenní, lokálně s nedostatečnou únosností vlivem ukončené životnosti krytu. Mostní objekty mají poškozené dilatační závěry, kterými zatéká do konstrukce, a poškozenou hydroizolaci.
* * Severní silniční most 4793-2.1
- Délka přemostění činí 43,6 m, šířka mostu v silniční části je 13,93 m.
- Dle poslední hlavní prohlídky z srpna 2023 je nosná konstrukce a spodní stavba v uspokojivém stavu (stupeň IV), použitelnost je hodnocena jako použitelná (stupeň I).
- Hlavním problémem je zatékání do mostní konstrukce skrz podélnou dilataci mezi nosníky KA v prvním poli, resp. v podélné spáře mezi silničním mostem a chodníkovou částí a podélné spáře mezi silničním a tramvajovým mostem.
* * Jižní silniční most 4793-2.2
- Délka přemostění činí 55,6 m, šířka mostu v silniční části je 18 m.
- Dle poslední hlavní prohlídky z srpna 2023 je nosná konstrukce a spodní stavba v uspokojivém stavu (stupeň IV), použitelnost je hodnocena jako použitelná (stupeň I).
- Hlavním problémem je zatékání do mostní konstrukce skrz podélnou dilataci mezi nosníky KA v prvním poli, resp. v podélné spáře mezi silničním a tramvajovým mostem.
* Tramvajový most ev. č. 4793-2 – vlastníkem je Statutární město Ostrava, správcem je Dopravní podnik Ostrava
- Tyto mosty přemosťují podchod pro pěší, je umístěn mezi severním a jižním silničním mostem a slouží pro vedení tramvajových tratí.
- Tramvajový most je z roku 1984, délka přemostění je cca 48,5 m a šířka mostu je cca 18,10 m. Zatížitelnost mostu je 96t normální a 12t výjimečná.
- Nosnou konstrukci tvoří prefabrikované předpjaté komorové nosníky typu KA-73, které jsou uloženy na lepenku na průvlacích, které jsou uloženy na hrncových ložiskách na sloupech. Délka ŽB nosníků je 9 + 9 + 9 + 9 + 15 m. V příčném směru je v polích 1 a 5 použito 18 ks nosníků. V polích 2, 3 a 4 jsou vynechány nosníky v místě přístupových ramp na nástupiště tramvají.
- Mezi základní poruchy tohoto mostu patří zatékání skrz dilatace, což vede k lokální degradaci betonu a výztuže, a ucpaní otvorů pro odvedení vody z komorových nosníků (aktuálně jsou odvodňovací otvory nosníků zaslepeny pomocí dřevěných kolíčků). Některá mostní ložiska vykazují částečnou korozi kluzných ocelových desek.

PODCHODY
Podchody pod Frýdlantskými mosty tvoří rozsáhlý podzemní systém, který je rozdělen do několika částí:
- Podchod směr náměstí Republiky a Senovážná (SO 601) – výstupní objekty se skládají ze dvou schodišť a šikmé rampy pro výstup pěších z prostoru podchodu. U výstupu z rampy se nachází zděný objekt prodejny. Všechny výstupní objekty jsou zastřešeny ocelovými přístřešky.
- Prostor podchodů směrem k tramvajovým zastávkám (SO 602) – v současném stavu se v prostoru podchodu nacházejí tři ŽB rampy délky cca 40 m, které slouží pro výstup na zastávky Náměstí republiky. Konstrukce rampy v 2.-4. mostním poli má v řezu tvar U. Půdorysní délka této konstrukce je 27 m a šířka cca 2,8 m. Zdi rampy šířky 0,2 m spolu s ocelovým madlem tvoří zábradlí.
- Podchod směr TIETO (SO 603) – tento podchod umožňuje přístup k autobusové zastávce DPO na Vítkovické ulici. Schodiště umožňující přístup k autobusové zastávce je dvouramenné s podestou. Světlá šířka schodiště je cca 3350 mm.
- Podchod ČSAD (SO 604) – slouží k zabezpečení přístupu na autobusovou zastávku ÚAN a k nákupnímu centru Karolína. Světlá šířka tubusu podchodu je cca 5,3 m, světlá výška v tubusu je min. 2,5 m. Nášlapnou vrstvu v podchodu tvoří keramická dlažba. Stěny jsou obloženy keramickým obkladem.
V oblasti podchodu se také nachází důlní dílo Šalamoun – těžní jáma, kolem kterého je stanovena stavební uzávěra. Území uvnitř bezpečnostního pásma je považováno za území s nebezpečím výstupu důlních plynů.

TRAMVAJOVÉ ZASTÁVKY
- Ve stávajícím stavu je tramvajová trať v místě zastávek tříkolejná – ve směru na Porubu a Vítkovice jsou samostatná nástupiště, ve směru do centra města se nachází jedno nástupiště.
- Nástupní hrany všech nástupišť mají délku cca 63,5 m a výšku cca 15 cm. Na všechna nástupiště je umožněn ve stávajícím stavu přístup jak po schodištích (z chodníku podél Místecké), tak i po rampách (z prostoru podchodu). Traťový interval je v běžném špičkovém provozu cca 60 sek. v jednom směru.
Hlavní problémy současného technického stavu:
- Zatékání vody skrz dilatační spáry do konstrukce mostů a podchodů
- Degradace betonových konstrukcí a poškození povrchů
- Nevyhovující stav zábradlí a madel
- Absence moderního bezbariérového přístupu na nástupiště
- Zastaralé a poškozené povrchy chodníků, podlah a obkladů v podchodech
- Nevyhovující stav zastřešení nástupišť a výstupů z podchodů
- Ucpané odvodňovací otvory u komorových nosníků tramvajového mostu
Plánovaná rekonstrukce
Rekonstrukce Frýdlantských mostů a podchodů je součástí rozsáhlého projektu „Revitalizace Náměstí Republiky“, který zahrnuje celkovou modernizaci dopravního uzlu, včetně tramvajových tratí, zastávek a přilehlých komunikací. Součásti rekonstrukce je také renovace podchodů včetně výstupních objektů včetně ocelových přístřešků. Cílem je vytvořit moderní, bezbariérový a bezpečný prostor pro cestující i chodce. Práce budou probíhat ve dvou hlavních fázích a budou koordinovány s rekonstrukcí tramvajové trati a silnice III/4793.
Rekonstrukce mostních objektů
1/ Silniční mosty (SO 201, SO 202)
Oprava mostů zahrnuje několik důležitých kroků, které zajistí jejich dlouhodobou funkčnost a bezpečnost. Stávající nefunkční hydroizolace bude kompletně nahrazena, čímž se zamezí zatékání vody do nosné konstrukce a podchodů. Důležitou součástí je také kompletní oprava a zprůchodnění všech odvodňovacích otvorů, aby se zabránilo hromadění vody. Součástí prací bude také výměna podélných a příčných dilatačních prvků. Stav betonu nosníků je ve velmi dobrém stavu, odpovídajícím třídě C25/30, a mostní konstrukce bude po opravě chráněna proti dalšímu poškození.
Opěrné zdi silničních mostů
Opěrné zdi v místě chodníkových ramp budou opraveny. V rámci oprav bude vybourán degradovaný povrch opěrných zdí a provedena ochrana odhalené výztuže pasivačním nátěrem. Římsy s poškozeným povrchem budou kompletně obnoveny z betonu C30/37 XF4. Povrch zdí bude obnoven obetonávkou stříkaným betonem v předpokládané tloušťce 5 cm a následně zahlazen sjednocující stěrkou.
1.1/ Odstranění stávajícího svršku:
- Demontáž zábradlí (případně vybourání betonové části zábradlí)
- Odstranění krytu vozovky včetně ložné vrstvy
- Odstranění krytu chodníku včetně mostního povrchového kobercového závěru
- Odstranění stávající mostní izolace
1.2/ Sanace nosné konstrukce:
- Otryskání nesoudržných vrstev pod izolací
- Reprofilace spádové vrstvy sanační maltou pro podklad pod izolaci (předpokládaná průměrná tloušťka 10 mm)
- Sanace podhledu nosné konstrukce v místě zatékání u podélných dilatací
- Pasivační nátěr obnažené výztuže
1.3/ Nové prvky:
- Osazení nových dilatačních závěrů:
- Na mostě 4793-2 povrchové lamelové mostní závěry s roznášecím mechanizmem roštovým
- Na mostě 4793-1 podpovrchové dilatační závěry pro pohyb ±10 mm z celopryžového pásu s výztuhou
- Položení nové mostní izolace z NAIP na pečetící vrstvu
- Zřízení nového železobetonového chodníku (most 4793-2) nebo dlážděného chodníku (most 4793-1)
- Položení nové ložné vrstvy vozovky s krytem
2/ Tramvajové mosty (SO 665.1, SO 665.2)
2.1/ Most ev. č. 4793-2 (SO 665.1):
- Odstranění všech vrstev mostního svršku až po horní povrch nosné konstrukce
- Vybudování nové spádové desky spřažené se stávající nosnou konstrukcí mostu pomocí spřahovacích trnů
- Aplikace stříkané izolace s ochranou
- Řešení podélných dilatací silničních mostů a tramvajového mostu proti zatékání
- Kontrola kotevních oblastí a jejich případná sanace
- Výměna mostních závěrů
- Vyčištění a kontrola funkčnosti odvodňovacích otvorů pro odvedení vody z komory prefabrikátů
2.2 / Most ev. č. 4793-3 (SO 665.2):
- Po odebrání kolejového lože lokální sanace stávající stříkané izolace mostu v případě poškození
- Oprava izolačního systému v předpokládaném rozsahu 50% plochy izolace
Rekonstrukce podchodů
V rámci projektu „Rekonstrukce a revitalizace Náměstí Republiky“ dojde k rekonstrukci soustavy podchodů pod Frýdlantskými mosty. Podchody projdou rozsáhlými změnami a úpravami výstupních objektů, nástupišť a celkovou modernizací podzemních prostor, které zvýší jejich bezpečnost a estetickou hodnotu. Po rekonstrukci bude podchod modernější, bezpečnější a plně bezbariérový podle aktuálně platných norem.
Centrální prostor

Současné vybavení, včetně mobiliáře, informačních tabulí, osvětlení či podhledů, bude demontováno. Prodejní stánky, prodejny i bar METRO zmizí, aby se uvolnily prostor pro novou vestavbu obchodních jednotek. Centrální část podchodů dostane nový tvar i vzhled a bude prosvětlena novými světlíky, které přivedou do prostoru podzemí denní světlo.
Tubus podchodu vedoucí k autobusovému nádraží a nákupnímu centru Karolina bude zaslepen pro zvýšení bezpečnosti chodců. Prostory podchodů budou esteticky vylepšeny, včetně obnovy travertinového obložení povrchu obkladových stěn s velkoplošným obkladem.
Pro zajištění bezbariérového přístupu budou vybudovány pojízdné chodníky a moderní osobní výtah. Pochozí plochy projdou optimalizací šířky a výškového profilu, s použitím odolných materiálů jako zámková dlažba tloušťky 80 mm vhodná pro strojní čištění. Součástí úprav bude také instalace nového osvětlení.
Podle projektové dokumentace by v podchodu v prostoru mezi nosnými sloupy a zdí kolem stavební uzávěry měl být prostor vyhrazený pro umístění výdejních boxů zásilkových služeb.
Celkově dojde ke sjednocení vzhledu všech částí podchodů a k vytvoření moderního, funkčního a esteticky příjemného prostoru pro cestující i návštěvníky.
Co bude odstraněno:
- Úsek podchodu k autobusovému nádraží a k nákupnímu centru Karolina bude z bezpečnostních důvodů zrušen
- Stávající tři tramvajová nástupiště budou redukována na dvě, dojde ke sloučení zastávek směr Vítkovice a Poruba do jedné
- Původní rampy s nevyhovujícím sklonem budou nahrazeny novými řešeními
- Veškeré původní vybavení centrální části podchodů (vestavky – prodejny, současné WC, informační panely, atd.)
Co bude zachováno a opraveno:
- Ocelové přístřešky nad výstupními objekty budou opraveny, včetně výměny klempířských prvků
- Nadzemní ocelové přístřešky budou nahrazeny novými v prostoru zastávek a výstupních objektů
- Nosné konstrukce (sloupy, průvlaky, stropní nosníky) budou očištěny, sanovány a opatřeny novými nátěry
- Stávající zábradlí a madla budou sanována a nově natřena
- Travertinový obklad stěn bude obnoven
Co bude nově vybudováno
- Místo původních ramp budou k tramvajovým zastávkám instalovány pojízdné chodníky se sklonem 10° a rychlostí pohybu 0,5 m/s.
- V komunikačních prostorech budou osazeny vodící linie pro osoby se zrakovým postižením.
- Moderní osobní výtah zajišťující bezbariérový přístup k zastávkám
- Nové podlahy z odolné žulové dlažby s protiskluznými vlastnostmi
- Nové podhledy z ocelových perforovaných kazet v bílém odstínu
- Dva světlíky v centrální části podchodu pro prosvětlení prostoru
- Nové prodejny a kavárna se zahrádkou v kontaktu s ozeleněným atriem
- Nové veřejné WC včetně bezbariérových kabin a přebalovacích pultů přesunuté ke komunikační trase podchodu
- Nové osvětlení, informační systém a kamerový dohled

1/ Podchod směr náměstí Republiky a Senovážná (SO 601)
V nejstarší části podchodu pod Vítkovickou ulicí dojde k zachování současného vzhledu: bude zachována pěší rampa i obě schodiště. Opraveny budou ocelové přístřešky nad výstupními objekty (očištění a nové nátěry), dojde k výměně klempířských prvků za nové z poplastovaného ocelového plechu a renovaci zábradlí a madel. Travertinové obklady stěn budou restaurovány, podlaha bude tvořena dlažbou z velkoformátových betonových dlaždic a dilatace budou opatřeny novými kovovými ochrannými kryty pro vysokou zátěž. Na stropě dojde k montáži nových podhledů. Současně s renovací budou provedeny kompletně nové rozvody inženýrských sítí a instalován kamerový systém pro vzdálený dohled.

2/ Prostor podchodů směrem k tramvajovým zastávkám (SO 602)
Demoliční práce zahrnují odstranění všech tří železobetonových ramp včetně jejich základových a navazujících konstrukcí. Součástí demolice bude také vybourání nosníků KA-73 v prvním mostním poli pod rampami a pěti nosníků KA-73 ve čtvrtém mostním poli, kde vznikne nový světlík.
Po dokončení demoličních prací začne výstavba nových konstrukcí. Nejprve dojde k zastropení otvoru po vybourané rampě směr Poruba železobetonovou deskou, podobně budou zastropeny i otvory pod ponechanými nástupišti železobetonovými deskami stejné tloušťky. Také schodiště směr Místecká bude zastropeno deskou o tloušťce 400 milimetrů.
Pro zajištění bezbariérového přístupu bude vybudována výtahová šachta pro samoobslužný výtah. V místě stávajících ramp na nástupiště směr Vítkovice a Centrum vzniknou prohlubně pro pohyblivé chodníky (eskalátory).
Pro osazení světlíku budou vybudovány zídky o tloušťce 300 milimetrů v oblasti čtvrtého mostního pole tramvajového mostu.
Stávající konstrukce projdou důkladnou sanací. Týká se to zejména železobetonových zdí kolem travelátorů a zdí kolem výstupu směr Místecká. Sanace zahrnuje odstranění degradovaných částí betonu, očištění povrchu, ochranu obnažené výztuže pasivačním nátěrem, reprofilaci povrchu speciální reprofilační maltou a povrchovou ochranu sjednocujícím a ochranným hydrofobním nátěrem.

3 / Podchod směr TIETO (SO 603)
U podchodu ve směru k budovám Tieto dojde k demolici výstupního objektu se schodištěm směr ÚAN včetně zastřešení a vybudování výstupu zcela nového. Nově vybudovaný přístřešek bude tvořen ocelovou konstrukcí s prosklenou výplní z bezpečnostního skla a bude opatřen pohyblivým chodníkem.
V podchodu pod Vítkovickou ulicí bude osazeno nové nerezové zábradlí a na stěnách rampy budou instalována nerezová madla kotvená do obvodových zdí.

4 / Podchod ČSAD (SO 604)
Podchod ČSAD bude pro veřejnost z bezpečnostních důvodu trvale uzavřen. Výstupní objekty z podchodu směr nákupní centrum Karolina a ÚAN budou zdemolovány a vybouraný prostor zasypán vhodnou zeminou.
Z centrální části bude tubus zaslepen zdí tloušťky 40 cm a opatřen dveřmi pro přístup technického personálu (v prostoru tubusu jsou technologie pro odčerpávání podzemní vody). V rámci rekonstrukce budou provedeny nové izolace proti zatékání a vybudovány dvě šachty pro odvětrávání uzavřeného prostoru podchodu.
Hranice pozemku podchodu sousedící s pozemky společnosti CarTech budou uzavřeny tahokovem na nosné ocelové konstrukci.


Tramvajová trať s novými nástupišti
V rámci oprav mostů dojde k úpravám tramvajové zastávky a tramvajové trati. Stávající tři nástupiště budou zredukována na dvě, což umožní optimalizaci organizace tramvajové dopravy* a zvýšení bezpečnosti cestujících. Součástí úprav bude také výstavba nového spojovacího chodníku mezi tramvajovým nástupištěm a připravovaným výtahem.
* poznámka autora tohoto webu: když sleduju provoz na tramvajové zastávce Karolina, zamýšlím se nad otázkou, jak konkrétně má dojít k „optimalizaci organizace tramvajové dopravy“. Tramvaje odbočující na Vítkovice budou čekat na volný průjezd a lze očekávat zdržování odjezdu tramvají směřující do Poruby. Z tohoto důvodu byly také za socialismu vybudovány tři samostatná nástupiště.
1 / Tramvajové zastávky
1.1 / Změny v uspořádání nástupišť:
- Opuštění směrově oddělených nástupišť ve směru 28. října a Vítkovická (zrušení samostatného nástupiště směr Poruba)
- Nahrazení jedním širším nástupištěm s bezbariérovým přístupem včetně výtahu
- Nově budou mít zastávky v obou směrech shodně výšku nástupní hrany 20 cm a délku 67 m (min. délka pro dvě odbavující soupravy)
1.2 / Nové prvky nástupišť:
- Nástupní hrany a místo pro přecházení osvětleny LED prosvětlenými pásy
- Zastávkové označníky zavěšené na konstrukci střechy
- Varovná světelná signalizace pro zvýšení bezpečnosti osob
- Nástupiště budou propojena nově zřízeným místem pro přecházení o šířce 3,00 m u východního konce nástupišť
1.3 / Zastřešení zastávky MHD TRAM (SO 664):
- Ocelová, příčná, rámová konstrukce
- Příčné rámy tvořeny dvojicí svislých sloupů uzavřeného průřezu
- Opláštění modulárním sendvičovým fasádním systémem s oblými rohy
- Střešní krytina z trapézového plechu s anti-kondenzační úpravou
- Vykonzolované lavičky, osvětlovací pásy a informační LED tabule
1.4 / Povrchové úpravy nástupišť:
- Dlažba bude mimo prvky pro nevidomé a slabozraké velkoformátová žulová s úpravou (impregnací) proti znečištění
- Podél nástupní hrany bude v pásu do celkové šířky min. 0,5 m od nástupní hrany doplněna tmavá betonová dlažba pro vytvoření tmavého kontrastního pásu
- Za kontrastním tmavým pásem bude řada varovných svítidel v rozestupu 1,0 m
- V tmavém odstínu bude provedena též hmatná dlažba pro nevidomé a slabozraké (varovné a signální pásy)
2 / Úprava tramvajové tratě (SO 660)
2.1 / Rozsah rekonstrukce:
- V přímém směru (koleje 1 a 2) cca 275 m trati v ulici 28. října
- Kompletní výměna odbočné větve do ul. Vítkovické (koleje 3 a 4) – cca 86 m
- Částečná výměna odbočné větve Vítkovice-Hulváky (koleje 5 a 6) v délce cca 54 m
2.2 / Směrové vedení:
- Přesunutí rozvětvení kolejí (trati) do ulic 28. října a Vítkovická z prostoru před nástupištěm až za nástupiště
- Situování nástupních hran v obou směrech do přímých úseků kolejí
- Nahrazení stávajících dlouhých oblouků o poloměrech cca 3000 až 4500 m kratšími o poloměru min. 1000 m s vloženými dostatečně dlouhými přímými úseky
2.3 / Konstrukce kolejí:
- Zachování stávající konstrukce na pražcích z tvrdého dřeva o délce 2,6 m ve štěrkovém loži
- V prostoru nad mostními konstrukcemi snížená tloušťka štěrkového lože (min. cca 100 mm na mostě přes ul. Místeckou a 180 mm na mostech přes konstrukci podchodu)
- Použití frakce kameniva 16/32 nad mosty a běžného železničního štěrku frakce 32/63 kvalitativní třídy BII v tloušťce min. 250 mm mimo mosty
2.4 / Odvodnění tramvajové trati (SO 660.2):
- Drenážní potrubí, bahník B1 (kalová jímka) a kanalizační potrubí napojující se do stávající šachty
- Odvodnění spodku tramvajové trati pomocí příčného sklonu (min. 3,0%) pláně směrem ke středu
- Drenáž z perforovaného plastového potrubí DN min. 150 mm
3 / Úprava trolejového vedení (SO 661)
3.1 / Rozsah úprav:
- Úprava trakčního vedení v souvislosti se stavební změnou kolejí křižovatky Nám. Republiky
- Výměna stožárů na nástupištích
3.2 / Technické řešení:
- Trolejový drát Cu 120 mm² ve výšce 5,6 m nad temenem kolejnice
- Uchycení pomocí Delta závěsů a bočních držáků ve dvojité izolaci na lanech
- Polohová úprava trolejových stop v křižovatce dle nové polohy kolejí
- Pevné ukotvení stop odbočení na ul. Vítkovickou na nově rekonstruované stožáry
3.3 / Materiály:
- Umělohmotné nebo nekorodující prvky trakčního vedení s vysokou životností
- Bronzové trakční prvky, sklolaminátové boční drážky
- Přídavné lano z minoroku, převěsová lana FeZn 35 mm², kotevní lana FeZn 50 mm²
4 / Bezbariérové úpravy
V rámci stavby dojde k úpravě stávajícího stavebního stavu tramvajových zastávek Náměstí Republiky v obou směrech s důrazem na bezbariérové řešení.
4.1 / Přístupy na nástupiště:
- Zachování přístupu z přilehlých schodišť od ul. Místecké
- Nové pohyblivé chodníky (travelátory) ze stávajícího podchodu
- Výtah ze stávajícího podchodu ve směru Vítkovická – Senovážná
- Místo pro přecházení přes trať u východního konce tramvajových zastávek
4.2 / Úpravy pro osoby se sníženou schopností pohybu:
Rampy na vstupu na místo pro přecházení ve sklonu maximálně 8,33%
Plochy chodníků a nástupišť v příčném sklonu do 2,0%
Podélný sklon pěších komunikací nepřesahující 8,33%
4.3 / Úpravy pro nevidomé a slabozraké:
- Standardní úprava pěších komunikací v podobě varovných a signálních pásů
- V místě pro přecházení přes tramvajovou trať varovný pás šířky 400 mm a signální pás šířky 800 mm
- Reliéfní „slepecká“ dlažba pro varovné a signální pásy
- Štítky v reliéfním i v Braillově písmu s vyjmenováním směrů projíždějících tramvajových linek
Zacházení s uměleckými díly
- Umělecké dílo Květ a Skalní průrva bude ponecháno. V rámci rekonstrukce bude očištěno a sanováno. Po celou dobu rekonstrukce bude chráněno před poškozením.
- Fontána, která není součástí uměleckého díla, bude odstraněna.
- Interaktivní podchod (umělecké dílo) bude před zahájením prací kompletně demontováno a uloženo na bezpečné místo. Po ukončení stavebních prací bude znovu instalováno na původním místě.
- Umělecké dílo Uhelná sloj bude restaurováno – bude respektována půdorysná stopa v dlažbě, která je součástí uměleckého díla.
- O uměleckém díle Motýl/Skleněná růže, které je částečně zničeno a zakryto reklamou denního baru se v zadávací dokumentaci nepíše.
- O naložení s pozůstatkem Veřejných telefonních stanic se v zadávací dokumentaci nepíše.
Bezpečnostní opatření v souvislosti s důlním dílem Šalamoun
V oblasti podchodu se nachází důlní dílo Šalamoun – těžní jáma, kolem kterého je stanovena stavební uzávěra. Během rekonstrukce nebude do vnitřní části stavební uzávěry zasahováno.
- Technologie související se stavební uzávěrou, měřením a zabezpečením musí zůstat v provozu i během rekonstrukce
- Nesmí dojít k poškození či narušení monitorovacího systému výstupu důlních plynů na povrch
- Vnější část stavební uzávěry v prostoru podchodu bude upravena v nezbytně nutné míře
- Prostory podchodu a zastávek budou opatřeny signalizačními, světelnými i zvukovými zařízeními reagujícími na množství koncentrace metanu v ovzduší
Další úpravy v rámci rekonstrukce náměstí Republiky
Úpravy křižovatky a přilehlých komunikací
- Křižovatka ulic 28. října, Senovážná a Vítkovická: Bude dotčena pouze okrajově. Proběhnou úpravy světelné signalizace a dopravního značení.
- Nájezd na Ústřední autobusové nádraží: Nájezd bude upraven s ohledem na nový výstup z podchodu. Zůstane zachován počet nástupních hran a odstavených ploch.
Vegetační úpravy
- Kácení a péče o dřeviny: Z důvodu stavebních prací bude pokácen jeden strom (platan), na který se vztahuje povolení ke kácení. Další stromy budou ošetřeny, případně odstraněny v případě špatného zdravotního stavu.
- Prostorové čištění: Odstranění keřů a uspořádání vegetace zlepší celkový vzhled a usnadní údržbu.
Technická infrastruktura
- Přeložky sítí: Kvůli stavebním úpravám tramvajové trati a komunikací budou nutné přeložky technické infrastruktury.
- Protikorozní opatření: Pro ochranu stavebních prvků proti vlivu bludných proudů budou použity materiály, jako je beton s aditivy XYPEX, a důkladně izolované potrubí.
PROSTOR PO REKONSTRUKCI
Jak bude podchod vypadat po rekonstrukci se můžete podívat na následující grafice
- světle modrá barva – současný rozsah soustavy podchodů
- tmavě modrá barva – rozsah soustavy podchodů po rekonstrukci
- žlutá barva – pěší vazby ÚAN <-> Náměstí Republiky <-> centrum města

Zdroje informací k rekonstrukci:
Dokumentace:
- Revitalizace Náměstí Republiky – SO 601, SO 602.2, SO 603.3 PODCHODY – Technická zpráva (Ing. arch. Tomáš Jung / AFRY.CZ) 11/2024
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). Revitalizace Náměstí Republiky – Průvodní zpráva
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). Koordinační situační výkres – podchod
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 602.1 Prostor podchodů směrem ke tramvajovým zastávkám – Technická zpráva
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 603.1 Podchod směr TIETO – Technická zpráva
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 603.2 Zastřešení pochodu směr TIETO – Technická zpráva
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 604 Podchod ČSAD+výstupní objekty – Technická zpráva
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 665.2 Rekonstrukce tramvajových mostů – most ev.č. 4793-2 – Technická zpráva
Dokumentace demolic:
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 002.4 Demolice – objekty vestaveb v podchodu – Technická zpráva. Revitalizace Náměstí Republiky.
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 002.5 Demolice – objekty související s tramvajovým mostem – Technická zpráva
- AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 002.7 Demolice – objekty podchodu ČSAD – Technická zpráva
Dokumentace mostních objektů:
- via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ul. 28. října v Ostravě, SO 202 – Oprava mostu 4793-2 na ul. 28. října – Technická zpráva
- via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-1 na ul. Vítkovická v Ostravě, SO 201 – Oprava mostu 4793-1 na ul. Vítkovická – Technická zpráva
- via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ul. 28. října v Ostravě – Průvodní zpráva
- via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ul. 28. října v Ostravě – Technická zpráva
- Diagnostický průzkum mostu ev. č. 4793-2 zpracovaný společností TESTSTAV, spol. s r.o.,
Úřední dokumenty:
Dopravní a energetický stavební úřad (9.12.2024). Vyrozumění o zahájení společného řízení o povolení stavby a povolení odstranění stavby. Spis. zn.: SZ DESU/009396/24, č.j.: DESU/122/036378/24.
Ostatní dokumenty:
naddat s.r.o. (8.1.2025). Vysvětlení/změna zadávací dokumentace č. 2 – Veřejná zakázka s názvem „Revitalizace Náměstí Republiky.