Podrobný popis rekonstrukce

Revitalizace oblasti Náměstí Republiky v Ostravě přinese rozsáhlé změny, jejichž cílem je zvýšit bezpečnost, komfort a estetickou úroveň klíčového dopravního uzlu města. Tento projekt zahrnuje jak modernizaci dopravní infrastruktury, tak úpravy veřejného prostoru, včetně zastávek a podchodů. Frýdlantské mosty a pěší podchod zahrnují několik objektů, které jsou ve vlastnictví a správě různých subjektů.

Významným bodem projektu je rekonstrukce pěších podchodů včetně výstupních objektů a modernizace tramvajových zastávek. Počet kolejí u nástupišť se sníží ze tří na dvě, což spolu s jejich prodloužením umožní odbavovat dvě tramvajové soupravy najednou. Cestujícím usnadní přístup nový výtah a pojízdné chodníky (travelátory), čímž se zajistí plná bezbariérovost. V souvislosti s úpravami podchodů dojde také k propojení nadzemních pěších tras. Dlouhodobý problém se zatékáním do podchodů má být vyřešen opravou mostovek.

V rámci projektu se počítá s obnovou tramvajové trati v zastávce Náměstí Republiky. Modernizace se dotkne nejen samotných kolejí, ale i technického zázemí v okolí náměstí a na křižovatce ulic 28. října, Vítkovická a Senovážná. Úpravy čekají také autobusová nástupiště a přístupové chodníky v oblasti Ústředního autobusového nádraží (ÚAN) v části od vjezdu z Vítkovické ulice.

Další související projekty:

  • Oprava mostních objektů – Stávající mostní konstrukce trpí zatékáním a jejich technický stav se zhoršuje. Rekonstrukce mostů zahrne také vytvoření pěšího propojení mezi parkovištěm, autobusovým nádražím a blízkými obchodními centry.
  • Úprava trolejbusového nástupiště – V plánu je modernizace zastřešení, vytvoření bezbariérového nástupu a architektonická úprava prostoru s prvky zeleně.
  • Řešení dopravní křižovatky – Původně zvažovaná výstavba kruhového objezdu byla nakonec zavržena, protože se ukázala jako nevhodná pro plynulost provozu. Současné uspořádání křižovatky a trolejbusové smyčky tak zůstane zachováno.

Projekt je financován ze společných prostředků Statutárního města Ostravy a Dopravního podniku Ostrava (DPO), přičemž se počítá i s možností spolufinancování z fondů Evropské unie.

Zdroje:


↑ Vizualizace plánované rekonstrukce v roce 2025 (zdroj: AFRY CZ)

Popis jednotlivých částí a jejich problémů

SOUSTAVA MOSTŮ

* Most ev. č. 4793-1 na ulici Vítkovická – vlastníkem je Moravskoslezský kraj (MSK)

Tento most přemosťuje podchod pro pěší k budovám Tieto. Jedná se o jednopolový most z roku 1985 s s šířkou přemostění 7,39 m. Nosnou konstrukci tvoří předpjaté PREFA nosníky KA-73 délky 9 m a výšky 1 m. Spodní stavba je tvořena masivními ŽB opěrami s plošným založením. Celková délka mostu je 26,75 m (zahrnuje silnici a tramvajovou trať).

Dle poslední hlavní prohlídky z července 2023 je nosná konstrukce a spodní stavba v dobrém stavu (stupeň III), použitelnost je hodnocena jako použitelná s výhradou (stupeň III). Mimo poruch vozovky a zatékání v místě dilatace je most bez závad.  Hlavní problémy jsou poruchy vozovky a zatékání v místě podélné dilatace mezi nosníky KA a monolitickými částmi podchodu na východní i západní straně.

* Mosty ev. č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ulici 28. října – vlastníkem je Moravskoslezský kraj (MSK)

  • Tyto mosty přemosťují podchod pro pěší. Most 4793-2.1 je na jízdním pruhu směr Ostrava-Poruba, most 4793-2.2 je na jízdním pruhu směr Ostrava-centrum.
  • Oba mosty jsou z roku 1984, mají 5 polí a jsou uloženy na hrncových ložiscích na členěném pilíři.
  • Nosnou konstrukci v obou případech tvoří předpjaté PREFA nosníky KA-73, B500, délky 9 m a výšky 0,60-0,85 m. V příčném řezu je celkem 213 nosníků v 5ti polích.
  • Povrch silnice vykazuje výrazné poruchy a konstrukce vozovky je nehomogenní, lokálně s nedostatečnou únosností vlivem ukončené životnosti krytu. Mostní objekty mají poškozené dilatační závěry, kterými zatéká do konstrukce, a poškozenou hydroizolaci.

* * Severní silniční most 4793-2.1

  • Délka přemostění činí 43,6 m, šířka mostu v silniční části je 13,93 m.
  • Dle poslední hlavní prohlídky z srpna 2023 je nosná konstrukce a spodní stavba v uspokojivém stavu (stupeň IV), použitelnost je hodnocena jako použitelná (stupeň I).
  • Hlavním problémem je zatékání do mostní konstrukce skrz podélnou dilataci mezi nosníky KA v prvním poli, resp. v podélné spáře mezi silničním mostem a chodníkovou částí a podélné spáře mezi silničním a tramvajovým mostem.

* * Jižní silniční most 4793-2.2

  • Délka přemostění činí 55,6 m, šířka mostu v silniční části je 18 m.
  • Dle poslední hlavní prohlídky z srpna 2023 je nosná konstrukce a spodní stavba v uspokojivém stavu (stupeň IV), použitelnost je hodnocena jako použitelná (stupeň I).
  • Hlavním problémem je zatékání do mostní konstrukce skrz podélnou dilataci mezi nosníky KA v prvním poli, resp. v podélné spáře mezi silničním a tramvajovým mostem.

* Tramvajový most ev. č. 4793-2 – vlastníkem je Statutární město Ostrava, správcem je Dopravní podnik Ostrava

  • Tyto mosty přemosťují podchod pro pěší, je umístěn mezi severním a jižním silničním mostem a slouží pro vedení tramvajových tratí.
  • Tramvajový most je z roku 1984, délka přemostění je cca 48,5 m a šířka mostu je cca 18,10 m. Zatížitelnost mostu je 96t normální a 12t výjimečná.
  • Nosnou konstrukci tvoří prefabrikované předpjaté komorové nosníky typu KA-73, které jsou uloženy na lepenku na průvlacích, které jsou uloženy na hrncových ložiskách na sloupech. Délka ŽB nosníků je 9 + 9 + 9 + 9 + 15 m. V příčném směru je v polích 1 a 5 použito 18 ks nosníků. V polích 2, 3 a 4 jsou vynechány nosníky v místě přístupových ramp na nástupiště tramvají.
  • Mezi základní poruchy tohoto mostu patří zatékání skrz dilatace, což vede k lokální degradaci betonu a výztuže, a ucpaní otvorů pro odvedení vody z komorových nosníků (aktuálně jsou odvodňovací otvory nosníků zaslepeny pomocí dřevěných kolíčků). Některá mostní ložiska vykazují částečnou korozi kluzných ocelových desek.
↑ Schéma umístnění mostních objektů podle Technické zprávy Silnice Silnice II/479 - oprava mostů ev. č. 4793-2..1 a 4793-2..2 na ul. 28. října v Ostravě (grafika: Lukáš Gliniarczyk, podklad mapy.cz)
↑ Schéma umístnění mostních objektů podle Technické zprávy Silnice II/479 – oprava mostů ev. č. 4793-2..1 a 4793-2..2 na ul. 28. října v Ostravě (grafika: Lukáš Gliniarczyk, podklad mapy.cz)

PODCHODY

Podchody pod Frýdlantskými mosty tvoří rozsáhlý podzemní systém, který je rozdělen do několika částí:

  • Podchod směr náměstí Republiky a Senovážná (SO 601) – výstupní objekty se skládají ze dvou schodišť a šikmé rampy pro výstup pěších z prostoru podchodu. U výstupu z rampy se nachází zděný objekt prodejny. Všechny výstupní objekty jsou zastřešeny ocelovými přístřešky.
  • Prostor podchodů směrem k tramvajovým zastávkám (SO 602) – v současném stavu se v prostoru podchodu nacházejí tři ŽB rampy délky cca 40 m, které slouží pro výstup na zastávky Náměstí republiky. Konstrukce rampy v 2.-4. mostním poli má v řezu tvar U. Půdorysní délka této konstrukce je 27 m a šířka cca 2,8 m. Zdi rampy šířky 0,2 m spolu s ocelovým madlem tvoří zábradlí.
  • Podchod směr TIETO (SO 603) – tento podchod umožňuje přístup k autobusové zastávce DPO na Vítkovické ulici. Schodiště umožňující přístup k autobusové zastávce je dvouramenné s podestou. Světlá šířka schodiště je cca 3350 mm.
  • Podchod ČSAD (SO 604) – slouží k zabezpečení přístupu na autobusovou zastávku ÚAN a k nákupnímu centru Karolína. Světlá šířka tubusu podchodu je cca 5,3 m, světlá výška v tubusu je min. 2,5 m. Nášlapnou vrstvu v podchodu tvoří keramická dlažba. Stěny jsou obloženy keramickým obkladem.

V oblasti podchodu se také nachází důlní dílo Šalamoun – těžní jáma, kolem kterého je stanovena stavební uzávěra. Území uvnitř bezpečnostního pásma je považováno za území s nebezpečím výstupu důlních plynů.

Přehled jednotlivých stavebních částí revitalizace Náměstí republiky
↑ Přehled jednotlivých stavebních částí revitalizace náměstí Republiky (zdroj mapového podkladu: zadávací dokumentace)

TRAMVAJOVÉ ZASTÁVKY

  • Ve stávajícím stavu je tramvajová trať v místě zastávek tříkolejná – ve směru na Porubu a Vítkovice jsou samostatná nástupiště, ve směru do centra města se nachází jedno nástupiště.
  • Nástupní hrany všech nástupišť mají délku cca 63,5 m a výšku cca 15 cm. Na všechna nástupiště je umožněn ve stávajícím stavu přístup jak po schodištích (z chodníku podél Místecké), tak i po rampách (z prostoru podchodu). Traťový interval je v běžném špičkovém provozu cca 60 sek. v jednom směru.

Hlavní problémy současného technického stavu:

  • Zatékání vody skrz dilatační spáry do konstrukce mostů a podchodů
  • Degradace betonových konstrukcí a poškození povrchů
  • Nevyhovující stav zábradlí a madel
  • Absence moderního bezbariérového přístupu na nástupiště
  • Zastaralé a poškozené povrchy chodníků, podlah a obkladů v podchodech
  • Nevyhovující stav zastřešení nástupišť a výstupů z podchodů
  • Ucpané odvodňovací otvory u komorových nosníků tramvajového mostu

Plánovaná rekonstrukce

Rekonstrukce Frýdlantských mostů a podchodů je součástí rozsáhlého projektu „Revitalizace Náměstí Republiky“, který zahrnuje celkovou modernizaci dopravního uzlu, včetně tramvajových tratí, zastávek a přilehlých komunikací. Součásti rekonstrukce je také renovace podchodů včetně výstupních objektů včetně ocelových přístřešků. Cílem je vytvořit moderní, bezbariérový a bezpečný prostor pro cestující i chodce. Práce budou probíhat ve dvou hlavních fázích a budou koordinovány s rekonstrukcí tramvajové trati a silnice III/4793.

Rekonstrukce mostních objektů

1/ Silniční mosty (SO 201, SO 202)

Oprava mostů zahrnuje několik důležitých kroků, které zajistí jejich dlouhodobou funkčnost a bezpečnost. Stávající nefunkční hydroizolace bude kompletně nahrazena, čímž se zamezí zatékání vody do nosné konstrukce a podchodů. Důležitou součástí je také kompletní oprava a zprůchodnění všech odvodňovacích otvorů, aby se zabránilo hromadění vody. Součástí prací bude také výměna podélných a příčných dilatačních prvků. Stav betonu nosníků je ve velmi dobrém stavu, odpovídajícím třídě C25/30, a mostní konstrukce bude po opravě chráněna proti dalšímu poškození.

Opěrné zdi silničních mostů

Opěrné zdi v místě chodníkových ramp budou opraveny. V rámci oprav bude vybourán degradovaný povrch opěrných zdí a provedena ochrana odhalené výztuže pasivačním nátěrem. Římsy s poškozeným povrchem budou kompletně obnoveny z betonu C30/37 XF4. Povrch zdí bude obnoven obetonávkou stříkaným betonem v předpokládané tloušťce 5 cm a následně zahlazen sjednocující stěrkou.

1.1/ Odstranění stávajícího svršku:

  • Demontáž zábradlí (případně vybourání betonové části zábradlí)
  • Odstranění krytu vozovky včetně ložné vrstvy
  • Odstranění krytu chodníku včetně mostního povrchového kobercového závěru
  • Odstranění stávající mostní izolace

1.2/ Sanace nosné konstrukce:

  • Otryskání nesoudržných vrstev pod izolací
  • Reprofilace spádové vrstvy sanační maltou pro podklad pod izolaci (předpokládaná průměrná tloušťka 10 mm)
  • Sanace podhledu nosné konstrukce v místě zatékání u podélných dilatací
  • Pasivační nátěr obnažené výztuže

1.3/ Nové prvky:

  • Osazení nových dilatačních závěrů:
  •   Na mostě 4793-2 povrchové lamelové mostní závěry s roznášecím mechanizmem roštovým
  •   Na mostě 4793-1 podpovrchové dilatační závěry pro pohyb ±10 mm z celopryžového pásu s výztuhou
  • Položení nové mostní izolace z NAIP na pečetící vrstvu
  • Zřízení nového železobetonového chodníku (most 4793-2) nebo dlážděného chodníku (most 4793-1)
  • Položení nové ložné vrstvy vozovky s krytem

2/ Tramvajové mosty (SO 665.1, SO 665.2)

2.1/ Most ev. č. 4793-2 (SO 665.1):

  • Odstranění všech vrstev mostního svršku až po horní povrch nosné konstrukce
  • Vybudování nové spádové desky spřažené se stávající nosnou konstrukcí mostu pomocí spřahovacích trnů
  • Aplikace stříkané izolace s ochranou
  • Řešení podélných dilatací silničních mostů a tramvajového mostu proti zatékání
  • Kontrola kotevních oblastí a jejich případná sanace
  • Výměna mostních závěrů
  • Vyčištění a kontrola funkčnosti odvodňovacích otvorů pro odvedení vody z komory prefabrikátů

2.2 / Most ev. č. 4793-3 (SO 665.2):

  • Po odebrání kolejového lože lokální sanace stávající stříkané izolace mostu v případě poškození
  • Oprava izolačního systému v předpokládaném rozsahu 50% plochy izolace

Rekonstrukce podchodů

V rámci projektu „Rekonstrukce a revitalizace Náměstí Republiky“ dojde k rekonstrukci soustavy podchodů pod Frýdlantskými mosty. Podchody projdou rozsáhlými změnami a úpravami výstupních objektů, nástupišť a celkovou modernizací podzemních prostor, které zvýší jejich bezpečnost a estetickou hodnotu. Po rekonstrukci bude podchod modernější, bezpečnější a plně bezbariérový podle aktuálně platných norem.

Centrální prostor

Podchody pod Frýdlantskými mosty po rekonstrukci s popisky změn (zdroj: zadávací dokumentace, popisky autor webu)
↑ Podchody pod Frýdlantskými mosty po rekonstrukci s popisky změn (zdroj: zadávací dokumentace, popisky autor webu)

Současné vybavení, včetně mobiliáře, informačních tabulí, osvětlení či podhledů, bude demontováno. Prodejní stánky, prodejny i bar METRO zmizí, aby se uvolnily prostor pro novou vestavbu obchodních jednotek. Centrální část podchodů dostane nový tvar i vzhled a bude prosvětlena novými světlíky, které přivedou do prostoru podzemí denní světlo.

Tubus podchodu vedoucí k autobusovému nádraží a nákupnímu centru Karolina bude zaslepen pro zvýšení bezpečnosti chodců. Prostory podchodů budou esteticky vylepšeny, včetně obnovy travertinového obložení povrchu obkladových stěn s velkoplošným obkladem.

Pro zajištění bezbariérového přístupu budou vybudovány pojízdné chodníky a moderní osobní výtah. Pochozí plochy projdou optimalizací šířky a výškového profilu, s použitím odolných materiálů jako zámková dlažba tloušťky 80 mm vhodná pro strojní čištění. Součástí úprav bude také instalace nového osvětlení.

Podle projektové dokumentace by v podchodu v prostoru mezi nosnými sloupy a zdí kolem stavební uzávěry měl být prostor vyhrazený pro umístění výdejních boxů zásilkových služeb.

Celkově dojde ke sjednocení vzhledu všech částí podchodů a k vytvoření moderního, funkčního a esteticky příjemného prostoru pro cestující i návštěvníky.

Co bude odstraněno:

  • Úsek podchodu k autobusovému nádraží a k nákupnímu centru Karolina bude z bezpečnostních důvodů zrušen
  • Stávající tři tramvajová nástupiště budou redukována na dvě, dojde ke sloučení zastávek směr Vítkovice a Poruba do jedné
  • Původní rampy s nevyhovujícím sklonem budou nahrazeny novými řešeními
  • Veškeré původní vybavení centrální části podchodů (vestavky – prodejny, současné WC, informační panely, atd.)

Co bude zachováno a opraveno:

  • Ocelové přístřešky nad výstupními objekty budou opraveny, včetně výměny klempířských prvků
  • Nadzemní ocelové přístřešky budou nahrazeny novými v prostoru zastávek a výstupních objektů
  • Nosné konstrukce (sloupy, průvlaky, stropní nosníky) budou očištěny, sanovány a opatřeny novými nátěry
  • Stávající zábradlí a madla budou sanována a nově natřena
  • Travertinový obklad stěn bude obnoven

Co bude nově vybudováno

  • Místo původních ramp budou k tramvajovým zastávkám instalovány pojízdné chodníky se sklonem 10° a rychlostí pohybu 0,5 m/s.
  • V komunikačních prostorech budou osazeny vodící linie pro osoby se zrakovým postižením.
  • Moderní osobní výtah zajišťující bezbariérový přístup k zastávkám
  • Nové podlahy z odolné žulové dlažby s protiskluznými vlastnostmi
  • Nové podhledy z ocelových perforovaných kazet v bílém odstínu
  • Dva světlíky v centrální části podchodu pro prosvětlení prostoru
  • Nové prodejny a kavárna se zahrádkou v kontaktu s ozeleněným atriem
  • Nové veřejné WC včetně bezbariérových kabin a přebalovacích pultů přesunuté ke komunikační trase podchodu
  • Nové osvětlení, informační systém a kamerový dohled
↑ Pohled do prostoru centrální části podchodu po rekonstrukci od východu k Tatranu (pouze pro ilustraci, nejde o oficiální vizualizaci, autor: Lukáš Gliniarczyk)

1/ Podchod směr náměstí Republiky a Senovážná (SO 601)

V nejstarší části podchodu pod Vítkovickou ulicí dojde k zachování současného vzhledu: bude zachována pěší rampa i obě schodiště. Opraveny budou ocelové přístřešky nad výstupními objekty (očištění a nové nátěry), dojde k výměně klempířských prvků za nové z poplastovaného ocelového plechu a renovaci zábradlí a madel. Travertinové obklady stěn budou restaurovány, podlaha bude tvořena dlažbou z velkoformátových betonových dlaždic a dilatace budou opatřeny novými kovovými ochrannými kryty pro vysokou zátěž. Na stropě dojde k montáži nových podhledů. Současně s renovací budou provedeny kompletně nové rozvody inženýrských sítí a instalován kamerový systém pro vzdálený dohled.

Plám rekonstrukce podchodu pod Vítkovickou ulicí
↑ Plán rekonstrukce podchodu pod Vítkovickou ulicí (zdroj: zadávací dokumentace)

2/ Prostor podchodů směrem k tramvajovým zastávkám (SO 602)

Demoliční práce zahrnují odstranění všech tří železobetonových ramp včetně jejich základových a navazujících konstrukcí. Součástí demolice bude také vybourání nosníků KA-73 v prvním mostním poli pod rampami a pěti nosníků KA-73 ve čtvrtém mostním poli, kde vznikne nový světlík.

Po dokončení demoličních prací začne výstavba nových konstrukcí. Nejprve dojde k zastropení otvoru po vybourané rampě směr Poruba železobetonovou deskou, podobně budou zastropeny i otvory pod ponechanými nástupišti železobetonovými deskami stejné tloušťky. Také schodiště směr Místecká bude zastropeno deskou o tloušťce 400 milimetrů.

Pro zajištění bezbariérového přístupu bude vybudována výtahová šachta pro samoobslužný výtah. V místě stávajících ramp na nástupiště směr Vítkovice a Centrum vzniknou prohlubně pro pohyblivé chodníky (eskalátory).

Pro osazení světlíku budou vybudovány zídky o tloušťce 300 milimetrů v oblasti čtvrtého mostního pole tramvajového mostu.

Stávající konstrukce projdou důkladnou sanací. Týká se to zejména železobetonových zdí kolem travelátorů a zdí kolem výstupu směr Místecká. Sanace zahrnuje odstranění degradovaných částí betonu, očištění povrchu, ochranu obnažené výztuže pasivačním nátěrem, reprofilaci povrchu speciální reprofilační maltou a povrchovou ochranu sjednocujícím a ochranným hydrofobním nátěrem.

Plán rekonstrukce centrální části podchodu
↑ Plán rekonstrukce centrální části podchodu (zdroj: zadávací dokumentace)

3 / Podchod směr TIETO (SO 603)

U podchodu ve směru k budovám Tieto dojde k demolici výstupního objektu se schodištěm směr ÚAN včetně zastřešení a vybudování výstupu zcela nového. Nově vybudovaný přístřešek bude tvořen ocelovou konstrukcí s prosklenou výplní z bezpečnostního skla a bude opatřen pohyblivým chodníkem.

V podchodu pod Vítkovickou ulicí bude osazeno nové nerezové zábradlí a na stěnách rampy budou instalována nerezová madla kotvená do obvodových zdí.

Plán rekonstrukce podchodu pod Vítkovickou ulicí s novým výstupem směrem k zastávce MHD a ÚANu
↑ Plán rekonstrukce podchodu pod Vítkovickou ulicí s novým výstupem směrem k zastávce MHD a ÚANu (zdroj: zadávací dokumentace)

4 / Podchod ČSAD (SO 604)

Podchod ČSAD bude pro veřejnost z bezpečnostních důvodu trvale uzavřen. Výstupní objekty z podchodu směr nákupní centrum Karolina a ÚAN budou zdemolovány a vybouraný prostor zasypán vhodnou zeminou.

Z centrální části bude tubus zaslepen zdí tloušťky 40 cm a opatřen dveřmi pro přístup technického personálu (v prostoru tubusu jsou technologie pro odčerpávání podzemní vody). V rámci rekonstrukce budou provedeny nové izolace proti zatékání a vybudovány dvě šachty pro odvětrávání uzavřeného prostoru podchodu.

Hranice pozemku podchodu sousedící s pozemky společnosti CarTech budou uzavřeny tahokovem na nosné ocelové konstrukci.

Pohled na uzavření průchodu k tubusu na Karolinu a podél k pěší rampě (zdroj: zadávací dokumentace)
↑ Pohled na uzavření průchodu k tubusu na Karolinu a podél k pěší rampě (zdroj: zadávací dokumentace)
↑ Pohled na uzavřenou část podchodu po rekonstrukci (pouze pro ilustraci, nejde o oficiální vizualizaci, autor: Lukáš Gliniarczyk)

Tramvajová trať s novými nástupišti

V rámci oprav mostů dojde k úpravám tramvajové zastávky a tramvajové trati. Stávající tři nástupiště budou zredukována na dvě, což umožní optimalizaci organizace tramvajové dopravy* a zvýšení bezpečnosti cestujících. Součástí úprav bude také výstavba nového spojovacího chodníku mezi tramvajovým nástupištěm a připravovaným výtahem.

* poznámka autora tohoto webu: když sleduju provoz na tramvajové zastávce Karolina, zamýšlím se nad otázkou, jak konkrétně má dojít k „optimalizaci organizace tramvajové dopravy“. Tramvaje odbočující na Vítkovice budou čekat na volný průjezd a lze očekávat zdržování odjezdu tramvají směřující do Poruby. Z tohoto důvodu byly také za socialismu vybudovány tři samostatná nástupiště.  

1 / Tramvajové zastávky

1.1 / Změny v uspořádání nástupišť:

  • Opuštění směrově oddělených nástupišť ve směru 28. října a Vítkovická (zrušení samostatného nástupiště směr Poruba)
  • Nahrazení jedním širším nástupištěm s bezbariérovým přístupem včetně výtahu
  • Nově budou mít zastávky v obou směrech shodně výšku nástupní hrany 20 cm a délku 67 m (min. délka pro dvě odbavující soupravy)

1.2 / Nové prvky nástupišť:

  • Nástupní hrany a místo pro přecházení osvětleny LED prosvětlenými pásy
  • Zastávkové označníky zavěšené na konstrukci střechy
  • Varovná světelná signalizace pro zvýšení bezpečnosti osob
  • Nástupiště budou propojena nově zřízeným místem pro přecházení o šířce 3,00 m u východního konce nástupišť

1.3 / Zastřešení zastávky MHD TRAM (SO 664):

  • Ocelová, příčná, rámová konstrukce
  • Příčné rámy tvořeny dvojicí svislých sloupů uzavřeného průřezu
  • Opláštění modulárním sendvičovým fasádním systémem s oblými rohy
  • Střešní krytina z trapézového plechu s anti-kondenzační úpravou
  • Vykonzolované lavičky, osvětlovací pásy a informační LED tabule

1.4 / Povrchové úpravy nástupišť:

  • Dlažba bude mimo prvky pro nevidomé a slabozraké velkoformátová žulová s úpravou (impregnací) proti znečištění
  • Podél nástupní hrany bude v pásu do celkové šířky min. 0,5 m od nástupní hrany doplněna tmavá betonová dlažba pro vytvoření tmavého kontrastního pásu
  • Za kontrastním tmavým pásem bude řada varovných svítidel v rozestupu 1,0 m
  • V tmavém odstínu bude provedena též hmatná dlažba pro nevidomé a slabozraké (varovné a signální pásy)

2 / Úprava tramvajové tratě (SO 660)

2.1 / Rozsah rekonstrukce:

  • V přímém směru (koleje 1 a 2) cca 275 m trati v ulici 28. října
  • Kompletní výměna odbočné větve do ul. Vítkovické (koleje 3 a 4) – cca 86 m
  • Částečná výměna odbočné větve Vítkovice-Hulváky (koleje 5 a 6) v délce cca 54 m

2.2 / Směrové vedení:

  • Přesunutí rozvětvení kolejí (trati) do ulic 28. října a Vítkovická z prostoru před nástupištěm až za nástupiště
  • Situování nástupních hran v obou směrech do přímých úseků kolejí
  • Nahrazení stávajících dlouhých oblouků o poloměrech cca 3000 až 4500 m kratšími o poloměru min. 1000 m s vloženými dostatečně dlouhými přímými úseky

2.3 / Konstrukce kolejí:

  • Zachování stávající konstrukce na pražcích z tvrdého dřeva o délce 2,6 m ve štěrkovém loži
  • V prostoru nad mostními konstrukcemi snížená tloušťka štěrkového lože (min. cca 100 mm na mostě přes ul. Místeckou a 180 mm na mostech přes konstrukci podchodu)
  • Použití frakce kameniva 16/32 nad mosty a běžného železničního štěrku frakce 32/63 kvalitativní třídy BII v tloušťce min. 250 mm mimo mosty

2.4 / Odvodnění tramvajové trati (SO 660.2):

  • Drenážní potrubí, bahník B1 (kalová jímka) a kanalizační potrubí napojující se do stávající šachty
  • Odvodnění spodku tramvajové trati pomocí příčného sklonu (min. 3,0%) pláně směrem ke středu
  • Drenáž z perforovaného plastového potrubí DN min. 150 mm

3 / Úprava trolejového vedení (SO 661)

3.1 / Rozsah úprav:

  • Úprava trakčního vedení v souvislosti se stavební změnou kolejí křižovatky Nám. Republiky
  • Výměna stožárů na nástupištích

3.2 / Technické řešení:

  • Trolejový drát Cu 120 mm² ve výšce 5,6 m nad temenem kolejnice
  • Uchycení pomocí Delta závěsů a bočních držáků ve dvojité izolaci na lanech
  • Polohová úprava trolejových stop v křižovatce dle nové polohy kolejí
  • Pevné ukotvení stop odbočení na ul. Vítkovickou na nově rekonstruované stožáry

3.3 / Materiály:

  • Umělohmotné nebo nekorodující prvky trakčního vedení s vysokou životností
  • Bronzové trakční prvky, sklolaminátové boční drážky
  • Přídavné lano z minoroku, převěsová lana FeZn 35 mm², kotevní lana FeZn 50 mm²

4 / Bezbariérové úpravy

V rámci stavby dojde k úpravě stávajícího stavebního stavu tramvajových zastávek Náměstí Republiky v obou směrech s důrazem na bezbariérové řešení.

4.1 / Přístupy na nástupiště:

  • Zachování přístupu z přilehlých schodišť od ul. Místecké
  • Nové pohyblivé chodníky (travelátory) ze stávajícího podchodu
  • Výtah ze stávajícího podchodu ve směru Vítkovická – Senovážná
  • Místo pro přecházení přes trať u východního konce tramvajových zastávek

4.2 / Úpravy pro osoby se sníženou schopností pohybu:

Rampy na vstupu na místo pro přecházení ve sklonu maximálně 8,33%
Plochy chodníků a nástupišť v příčném sklonu do 2,0%
Podélný sklon pěších komunikací nepřesahující 8,33%

4.3 / Úpravy pro nevidomé a slabozraké:

  • Standardní úprava pěších komunikací v podobě varovných a signálních pásů
  • V místě pro přecházení přes tramvajovou trať varovný pás šířky 400 mm a signální pás šířky 800 mm
  • Reliéfní „slepecká“ dlažba pro varovné a signální pásy
  • Štítky v reliéfním i v Braillově písmu s vyjmenováním směrů projíždějících tramvajových linek

Zacházení s uměleckými díly

  • Umělecké dílo Květ a Skalní průrva bude ponecháno. V rámci rekonstrukce bude očištěno a sanováno. Po celou dobu rekonstrukce bude chráněno před poškozením.
  • Fontána, která není součástí uměleckého díla, bude odstraněna.
  • Interaktivní podchod (umělecké dílo) bude před zahájením prací kompletně demontováno a uloženo na bezpečné místo. Po ukončení stavebních prací bude znovu instalováno na původním místě.
  • Umělecké dílo Uhelná sloj bude restaurováno – bude respektována půdorysná stopa v dlažbě, která je součástí uměleckého díla.
  • O uměleckém díle Motýl/Skleněná růže, které je částečně zničeno a zakryto reklamou denního baru se v zadávací dokumentaci nepíše.
  • O naložení s pozůstatkem Veřejných telefonních stanic se v zadávací dokumentaci nepíše.

Bezpečnostní opatření v souvislosti s důlním dílem Šalamoun

V oblasti podchodu se nachází důlní dílo Šalamoun – těžní jáma, kolem kterého je stanovena stavební uzávěra. Během rekonstrukce nebude do vnitřní části stavební uzávěry zasahováno.

  • Technologie související se stavební uzávěrou, měřením a zabezpečením musí zůstat v provozu i během rekonstrukce
  • Nesmí dojít k poškození či narušení monitorovacího systému výstupu důlních plynů na povrch
  • Vnější část stavební uzávěry v prostoru podchodu bude upravena v nezbytně nutné míře
  • Prostory podchodu a zastávek budou opatřeny signalizačními, světelnými i zvukovými zařízeními reagujícími na množství koncentrace metanu v ovzduší

Další úpravy v rámci rekonstrukce náměstí Republiky

Úpravy křižovatky a přilehlých komunikací

  • Křižovatka ulic 28. října, Senovážná a Vítkovická: Bude dotčena pouze okrajově. Proběhnou úpravy světelné signalizace a dopravního značení.
  • Nájezd na Ústřední autobusové nádraží: Nájezd bude upraven s ohledem na nový výstup z podchodu. Zůstane zachován počet nástupních hran a odstavených ploch.

Vegetační úpravy

  • Kácení a péče o dřeviny: Z důvodu stavebních prací bude pokácen jeden strom (platan), na který se vztahuje povolení ke kácení. Další stromy budou ošetřeny, případně odstraněny v případě špatného zdravotního stavu.
  • Prostorové čištění: Odstranění keřů a uspořádání vegetace zlepší celkový vzhled a usnadní údržbu.

Technická infrastruktura

  • Přeložky sítí: Kvůli stavebním úpravám tramvajové trati a komunikací budou nutné přeložky technické infrastruktury.
  • Protikorozní opatření: Pro ochranu stavebních prvků proti vlivu bludných proudů budou použity materiály, jako je beton s aditivy XYPEX, a důkladně izolované potrubí.

PROSTOR PO REKONSTRUKCI

Jak bude podchod vypadat po rekonstrukci se můžete podívat na následující grafice

  • světle modrá barva – současný rozsah soustavy podchodů
  • tmavě modrá barva – rozsah soustavy podchodů po rekonstrukci
  • žlutá barva – pěší vazby ÚAN <-> Náměstí Republiky <-> centrum města
↑ Změny v podchodu pod Frýdlantskými mosty (grafika: Lukáš Gliniarczyk, podklady: mapy.cz)
↑ Změny v podchodu pod Frýdlantskými mosty (grafika: Lukáš Gliniarczyk, podklady: mapy.cz)

 

Zdroje informací k rekonstrukci: 

Dokumentace:

  • Revitalizace Náměstí Republiky – SO 601, SO 602.2, SO 603.3 PODCHODY – Technická zpráva (Ing. arch. Tomáš Jung / AFRY.CZ) 11/2024
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). Revitalizace Náměstí Republiky – Průvodní zpráva
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). Koordinační situační výkres – podchod
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 602.1 Prostor podchodů směrem ke tramvajovým zastávkám – Technická zpráva
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 603.1 Podchod směr TIETO – Technická zpráva
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 603.2 Zastřešení pochodu směr TIETO – Technická zpráva
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 604 Podchod ČSAD+výstupní objekty – Technická zpráva
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 665.2 Rekonstrukce tramvajových mostů – most ev.č. 4793-2 – Technická zpráva

Dokumentace demolic:

  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 002.4 Demolice – objekty vestaveb v podchodu – Technická zpráva. Revitalizace Náměstí Republiky.
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 002.5 Demolice – objekty související s tramvajovým mostem – Technická zpráva
  • AFRY CZ s.r.o. (11/2024). SO 002.7 Demolice – objekty podchodu ČSAD – Technická zpráva

Dokumentace mostních objektů:

  • via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ul. 28. října v Ostravě, SO 202 – Oprava mostu 4793-2 na ul. 28. října – Technická zpráva
  • via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-1 na ul. Vítkovická v Ostravě, SO 201 – Oprava mostu 4793-1 na ul. Vítkovická – Technická zpráva
  • via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ul. 28. října v Ostravě – Průvodní zpráva
  • via-pds s.r.o. (2024). Silnice II/479 – oprava mostů ev.č. 4793-2.1 a 4793-2.2 na ul. 28. října v Ostravě – Technická zpráva
  • Diagnostický průzkum mostu ev. č. 4793-2 zpracovaný společností TESTSTAV, spol. s r.o.,

Úřední dokumenty:
Dopravní a energetický stavební úřad (9.12.2024). Vyrozumění o zahájení společného řízení o povolení stavby a povolení odstranění stavby. Spis. zn.: SZ DESU/009396/24, č.j.: DESU/122/036378/24.

Ostatní dokumenty:
naddat s.r.o. (8.1.2025). Vysvětlení/změna zadávací dokumentace č. 2 – Veřejná zakázka s názvem „Revitalizace Náměstí Republiky.